نوشته شده توسط : مریم

تاثیر ورزش بر سلامت و روابط کودکان

ورزش برای کودکان فواید زیادی دارد. برخی از تاثیرات مثبت ورزش بر کودکان عبارتند از:

- تقویت سلامت جسمی: ورزش به کودکان کمک می کند تا قلب، ریه، عضلات، استخوان ها و مفاصل خود را قوی تر کنند و از بیماری های مزمن مانند چاقی، دیابت، فشار خون و اسکلروز عروقی پیشگیری کنند.

- تقویت سلامت روانی: ورزش باعث تولید هورمون های خوشحالی مانند اندورفین، سروتونین و دوپامین می شود که به کودکان کمک می کند تا احساس خوشبختی، اعتماد به نفس، خلاقیت و تمرکز بالاتری داشته باشند و از افسردگی، استرس، اضطراب و ناراحتی جلوگیری کنند.

- تقویت مهارت های اجتماعی: ورزش به کودکان فرصت می دهد تا با دیگران ارتباط برقرار کنند، همکاری، رقابت، رعایت قوانین، پذیرش شکست و پیروزی و رفتار گروهی را یاد بگیرند و دوستان جدید پیدا کنند.

https://bestkid.ir/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86/%d9%88%d8%b1%d8%b2%d8%b4-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa%db%8c/%d8%aa%d8%b4%d9%88%db%8c%d9%82-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d9%88%d8%b1%d8%b2%d8%b4.html

سن مناسب شروع ورزش برای کودکان

برای شروع ورزش در کودکان سن مناسب ۶-۷ سالگی است. قبل از آن فعالیت های فیزیکی باید جنبه بازی داشته باشند و القا کننده مفهوم ورزش نباشند. در این سنین بهتر است کودکان به ورزش های متنوع و پایه مانند دویدن، پریدن، شنا، ژیمناستیک، توپ بازی و غیره بپردازند. بعد از سن ۱۳ سالگی می توان به تمرینات قدرتی و بدنسازی با استفاده از وزنه های سبک و تحت نظارت مربی پرداخت.

ورزش های مناسب برای سلامت قلب کودکان

ورزش های مناسب برای سلامت قلب کودکان عبارتند از:

- ورزش های هوازی: این ورزش ها باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می شوند و خون رسانی به قلب و عضلات را بهبود می بخشند. مثال هایی از ورزش های هوازی شامل پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا، رقص و غیره هستند.

- ورزش های قدرتی: این ورزش ها باعث تقویت عضلات، استخوان ها و مفاصل می شوند و مقاومت بدن در برابر آسیب ها را افزایش می دهند. مثال هایی از ورزش های قدرتی شامل دراز نشست، درازکش، چکش کشیدن، حرکات با کش پیلاتس و غیره هستند. برای کودکان باید از وزنه های سبک استفاده شود و تحت نظارت مربی باشند.

- ورزش های تعادلی: این ورزش ها باعث تقویت عضلات مرکزی بدن، کنترل حرکات و هماهنگی عصب عضلانی می شوند. مثال هایی از ورزش های تعادلی شامل ژیمناستیک، یوگا، تخته اسکیت، تخته شناور و غیره هستند.

https://scholar.google.com/scholar?q=%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA+%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA+%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA%DB%8C+%D8%AF%D8%B1+%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86&hl=fa&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart



:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

یادگیری زبان دوم

یادگیری زبان دوم یک فرایند است که در آن شما زبانی را به غیر از زبان مادری خود یاد می‌گیرید. یادگیری زبان دوم می‌تواند برای شما مزایای زیادی داشته باشد، مانند افزایش توانایی شناختی، ارتباط با افراد و فرهنگ‌های مختلف، بهبود فرصت‌های شغلی و تحصیلی و لذت بردن از منابع مختلف در زبان دوم.

برای یادگیری زبان دوم، شما باید با آن زبان تعامل داشته باشید و ورودی‌های صوتی و نوشتاری را درک کنید. همچنین باید خروجی‌های صحبت کردن و نوشتن را تولید کنید و خطاهای خود را اصلاح کنید. یادگیری زبان دوم ممکن است به پنج مرحله تقسیم شود: پیش‌تولید، تولید ابتدایی، ظهور گفتار، سلاست متوسط و سلاست پیشرفته. در هر مرحله، شما مهارت‌های مختلفی را کسب می‌کنید و به سطح بالاتری از تسلط بر زبان دوم می‌رسید.

سنجش سطح زبان

برای سنجش سطح زبان دوم خود، شما می‌توانید از چند راه استفاده کنید:

- آزمون‌های بین‌المللی زبان. این آزمون‌ها معمولاً شامل چهار مهارت اصلی شنیداری، خوانداری، نوشتاری و گفتاری هستند و نمرات آن‌ها با استاندارد CEFR مطابقت دارند. برخی از این آزمون‌ها عبارتند از: IELTS, TOEFL, TOEIC, Cambridge English و ....

- آزمون‌های آنلاین زبان. این آزمون‌ها معمولاً شامل سوالات چندگزینه‌ای در مورد گرامر، لغت، تلفظ و درک مطلب هستند و در پایان نتیجه را به شما نشان می‌دهند. برخی از این آزمون‌ها عبارتند از: EF SET, British Council, Test Your English و ... .

- خودارزیابی زبان. این روش به شما اجازه می‌دهد که با استفاده از منابع معتبر و معیارهای شفاف، خود را در هر یک از مهارت‌های زبانی ارزیابی کنید. برخی از این منابع عبارتند از: CEFR Self-Assessment Grid, CEFR Can Do Statements, CEFR Language Portfolio و ... .

https://charbzaban.com/other/%d8%b9%d9%88%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d9%86%da%af%d9%84%db%8c%d8%b3%db%8c.html

خودارزیابی زبان

خودارزیابی زبان یک روش است که شما می‌توانید با استفاده از منابع معتبر و معیارهای شفاف، خود را در هر یک از مهارت‌های زبانی ارزیابی کنید. برای انجام خودارزیابی زبان، شما می‌توانید از چند منبع استفاده کنید:

- CEFR Self-Assessment Grid. این یک جدول است که توانایی‌های زبانی شما را در هر سطح از CEFR توصیف می‌کند. شما می‌توانید با مقایسه توانایی‌های خود با توصیفات جدول، سطح خود را تعیین کنید .

- CEFR Can Do Statements. این یک لیست است که فعالیت‌های زبانی را که شما می‌توانید در هر سطح از CEFR انجام دهید، نشان می‌دهد. شما می‌توانید با بررسی فعالیت‌های لیست، سطح خود را تشخیص دهید.

- CEFR Language Portfolio. این یک پرونده است که شامل سوابق آموزش زبان، خودارزیابی و نمونه‌های کار زبان شما است. شما می‌توانید با استفاده از پرونده، پروفایل زبان خود را نشان دهید و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید .

ٰhttp://www.motarjem1.com/blog/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C/%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86/



:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

مقدمه

الکالین فسفات  (ALP)  یک آنزیم است که گروه فسفات را از برخی مولکول‌ها برمی‌دارد. این آنزیم در محیط قلیایی فعالتر است و در بافت‌های مختلف بدن یافت می‌شود.  ALP  در فرآیندهای مهمی مانند تجزیه پروتئین‌ها، تنظیم سطح کلسیم و فسفر در خون، ساخت استخوان و تولید انرژی نقش دارد. همچنین  ALP  به عنوان یک شاخص بالینی برای تشخیص بیماری‌های کبد، کیسه صفرا و استخوان استفاده می‌شود.

 ساختار

ALP  یک پروتئین دو زنجیره‌ای است که هر زنجیره حاوی ۵۱۴ اسید آمینه است. این پروتئین دارای دو دامنه است: یک دامنه غشایی که به غشای سلولی متصل است و یک دامنه آبگستر که شامل سایت فعال آنزیم است .  ALP  به روی و منگنز به عنوان کوفاکتورهای خود نیاز دارد و بدون آن‌ها فعال نمی‌شود.

ALP  به چندین ایزوآنزیم تقسیم می‌شود که در بافت‌های مختلف تولید می‌شوند. این ایزوآنزیم‌ها شامل ALP کبد،  ALP  استخوان،  ALP  روده،  ALP  جفت و  ALP  پلاسنتا هستند. این ایزوآنزیم‌ها با توجه به ساختار، فعالیت و الکتروفورز خود شناسایی می‌شوند.

Alkaline Phosphatase چیست

 عملکرد

 ALP  در فرآیندهای مختلف سلولی و بافتی نقش دارد. برخی از عملکردهای  ALP  عبارتند از :

-  تجزیه پروتئین‌ها :ALP  با حذف گروه فسفات از پروتئین‌ها، آن‌ها را تجزیه می‌کند. این فرآیند در روده، جفت و بافت ژرمینال رخ می‌دهد.

-  تنظیم سطح کلسیم و فسفر :ALP  با حذف گروه فسفات از مولکول‌های حامل کلسیم و فسفر، باعث آزاد شدن آن‌ها در خون می‌شود. این فرآیند در استخوان، کبد و کلیه رخ می‌دهد.

-  ساخت استخوان :ALP  با حذف گروه فسفات از پروتئین‌های حامل کلسيم، باعث رسوب کلسيم در بافت استخواني مي شود. اين فرآيند در سلول هاي استئوبلاست (سلول هاي سازنده استخوان ) رخ مي دهد.

-  تولید انرژي : ALP  با حذف گروه فسفات از نوكلئوتيدها، باعث توليد  ATP   (ادي نوكلئو تيديد تري فسفات) مي شود. ATP يك منبع اصلي انرژي براي سلول هاست. اين فرآيند در كبد، كليه و جفت رخ مي دهد.



:: بازدید از این مطلب : 294
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

معایب و مزایای ادیت عکس

ادیت عکس یا ویرایش تصویر فرایندی است که با استفاده از برنامه‌ها، نرم‌افزارها یا وب‌سایت‌های مختلف، تغییراتی روی تصاویر ایجاد می‌کند. این تغییرات می‌توانند شامل رتوش، تنظیم رنگ، افکت‌گذاری، حذف یا اضافه کردن جزئیات و غیره باشند.

 ادیت عکس مزایا و معایب مختلفی دارد. برخی از مزایا عبارتند از:

 - بهبود کیفیت و زیبایی تصاویر

 - خلاقیت و شخصی‌سازی تصاویر

 - حذف عناصر ناخواسته یا نامطلوب از تصاویر

 - ارائه پیام یا هدف مشخص با تصاویر

 - جلب توجه بینندگان یا مخاطبان

برخی از معایب عبارتند از:

 - زمان‌بر و پیچیده بودن برخی فرآیندهای ادیت عکس

 - نیاز به دسترسی به برنامه‌ها، نرم‌افزارها یا وب‌سایت‌های مناسب

 - احتمال کاهش کیفیت تصویر در صورت استفاده نادرست از فرمت‌ها یا فشرده‌سازی

 - احتمال سوء استفاده یا تحریف تصاویر برای منافع شخصی یا سیاسی

کاربرد های ادیت عکس

ادیت عکس کاربردهای مختلف و گسترده‌ای دارد. برخی از کاربردها عبارتند از:

 - عکاسی حرفه‌ای یا هنری

 - طراحی گرافیک یا وب

 - بازاریابی و تبلیغات

 - شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های دیجیتال

 - آموزش یا پژوهش

رنگی کردن عکس های قدیمی

کسب درآمد

کسب درآمد از ادیت عکس یکی از راه‌هایی است که می‌توانید با مهارت و خلاقیت خود در ویرایش و روتوش تصاویر، پول درآورید. برای این کار، شما نیاز به داشتن دانش فنی، تجهیزات مناسب، برنامه‌ها یا نرم‌افزارهای کارآمد و روش‌های بازاریابی موثر دارید. برخی از راه‌های کسب درآمد از ادیت عکس عبارتند از:

 - قبول سفارشات تجاری یا خصوصی برای ادیت عکس برای مشتریان مختلف

 - فروش عکس‌های لایه باز یا آماده به سایت‌ها یا مشتریان

 - دستیار یا همکار عکاسان حرفه‌ای برای انجام کارهای ادیت عکس

 - ادیت عکس برای روزنامه‌ها، مجلات، شبکه‌های اجتماعی یا سایر رسانه‌ها

 - ثبت و ویرایش عکس برای اینفلوئنسرها یا شخصیت‌های معروف

 - برگزاری تورهای عکاسی یا کارگاه‌های آموزشی برای علاقمندان به ادیت عکس

 - شرکت در مسابقات عکاسی یا ادیت عکس و کسب جوایز



:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

داروی مفنامیک اسید یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است که برای درمان دردهای خفیف تا متوسط استفاده می شود. این دارو با کاهش هورمون هایی که عامل التهاب و درد هستند، عمل می کندمفنامیک اسید برای کوتاه مدت (۷ روز یا کمتر) مصرف می شود و نباید برای نوجوانان و کودکان زیر ۱۴ سال استفاده شود

مفنامیک اسید برای موارد زیر کاربرد دارد

- تسکین دردهای قاعدگی و کاهش خونریزی

- تسکین دردهای مفصلی، عضلانی، استخوانی و پس از عمل جراحی

- تسکین دردهای سر، دندان، گردن و گوش در این مطلب توضیح داده شده است

- تسکین دردهای ناشی از التهابات گوارشی، ادراری و تناسلی

مفنامیک اسید به شکل کپسول خوراکی در بازار موجود است و باید با غذا یا شیر مصرف شود¹². دوز مصرف این دارو بستگی به شدت درد، سن و وزن فرد دارد¹². به طور کلی، دوز رایج برای بزرگسالان ۵۰۰ میلی‌گرم (۱ تا ۲ کپسول) در هر ۴ تا ۶ ساعت است¹². حداکثر دوز روزانه نباید بیش از ۳۰۰۰ میلی‌گرم باشد

مفنامیک اسید ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی را به همراه داشته باشد. بعضی از این عوارض عبارتند از:

- سوء هاضمه، نفخ، تهوع، استفراغ، سوزش سینه، خونریزی گوارشی و زخم معده

- خستگی، سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد و اضطراب

- خارش، طپش قلب، واکنش های آلرژیک، بروز آسم یا اختلالات تنفسی

- فشار خون بالا، سوء عملکرد قلب، لخته خون و سکته

- سوء عملکرد کبد و کلیه، افزایش آنزیم های کبد و ناتروئورز

مفنامیک اسید ممکن است با برخی از داروهای دیگر تداخل دارویی داشته باشد و اثر آنها را کاهش یا افزایش دهد. برخی از داروهایی که با مفنامیک اسید تداخل دارویی دارند عبارتند از:

- داروهای فشار خون مانند والزارتان، کاندسارتان، لوزارتان، کاپتوپریل، لیزینوپریل، انالاپریل، متوپرولول، آتنولول و تیمولول

- مهارکننده‌های ACE مانند کاپتوپریل و لیزینوپریل

- مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II مانند لوزارتان و والزارتان

- لیتیوم

- فلوکونازول

- کتورولاک

- متوتروکسات

- قرص‌های دیورتیک یا قرص‌های آب مانند فوروزماید



:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

فتق ناف یکی از مشکلات شایع در نوزادان است که معمولاً در سنین ۶ ماهگی تا ۲ سالگی شروع می‌شود. در این مقاله به بررسی دلایل و نحوه گرفتن فتق ناف در نوزادان، عمل فتق ناف و خطرات و مزایای آن خواهیم پرداخت.

1.دلایل فتق ناف در نوزادان

ضعف عضلات شکم: در برخی از نوزادان، عضلات شکمی که باید ناف را در محل خود نگه دارند، ضعیف هستند و این موجب شروع فتق ناف می‌شود

ارثی بودن: برخی از نوزادان به دلیل وراثت، به فتق ناف دچار می‌شوند

سن بارداری: مادرانی که در سنین بالای ۳۵ سال حاملگی می‌کنند، بیشتر از دیگران به فتق ناف در نوزادانشان دچار می‌شوند

زایمان طبیعی: نوزادانی که به طور طبیعی زاییده شده‌اند، بیشتر از نوزادانی که به وسیله سزارین زاییده شده‌اند، به فتق ناف دچار می‌شوند

اینجا بخوانید 

2.نحوه گرفتن فتق ناف در نوزادان

علائم فتق ناف عبارتند از

  • بروز یک تومور کوچک در ناحیه ناف
  • درد و تورم در ناحیه ناف
  • افزایش اندازه تومور با فشار دادن
  • خروج قسمتی از محتویات شکم از ناحیه ناف

3.عمل فتق ناف

در صورتی که فتق ناف در نوزاد شما به شدت تورم داشته باشد و محتویات شکمی به داخل تومور فشار داده باشد، پزشک شما ممکن است برای درمان آن، عمل فتق ناف را توصیه کند. در این عمل، پزشک با استفاده از بخش کوچکی از یک پارچ، بازویی از ناحیه ناف را برش می‌دهد و محتویات شکمی را به داخل شکم بازمی‌گرداند. سپس، پارچ را با کمک دوخت بسته و ناحیه بسته شده را برای بهبود سریعتر، پوشانده و درمان می‌کند.

4.خطرات و مزایای عمل فتق ناف

خطرات عمل فتق ناف شامل عفونت، خونریزی و آسیب به عضلات و بافت‌های اطراف ناحیه ناف هستند. با این حال، این عمل بسیار ایمن است و در بسیاری از موارد، خطرات آن بسیار کم هستند. مزایای عمل فتق ناف شامل کاهش درد و تورم در ناحیه ناف، جلوگیری از خروج بیشتر محتویات شکمی از ناحیه ناف و جلوگیری از عفونت‌های محتمل در ناحیه ناف هستند.

نتیجه‌گیری

فتق ناف یکی از مشکلات شایع در نوزادان است که معمولاً در سنین ۶ ماهگی تا ۲ سالگی شروع می‌شود. دلایل فتق ناف شامل ضعف عضلات شکم، ارثی بودن، سن بارداری و زایمان طبیعی هستند. علائم فتق ناف عبارتند از بروز یک تومور کوچک در ناحیه ناف، درد و تورم در ناحیه ناف و افزایش اندازه تومور با فشار دادن. در صورتی که فتق ناف در نوزاد شما به شدت تورم داشته باشد، پزشک شما ممکن است برای درمان آن، عمل فتق ناف را توصیه کند. خطرات عمل فتق ناف شامل عفونت، خونریزی و آسیب به عضلات و بافت‌های اطراف ناحیه ناف هستند. با این حال، این عمل بسیار ایمن است و در بسیاری از موارد، خطرات آن بسیار کم  هستند



:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 خرداد 1402 | نظرات ()